El Calafate - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Gerhard en Debbie Jansen - WaarBenJij.nu El Calafate - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Gerhard en Debbie Jansen - WaarBenJij.nu

El Calafate

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Gerhard en Debbie

19 Maart 2014 | Argentinië, El Calafate

Allereerst.. super leuk om te zien dat de blog zo vaak wordt bekeken en de reacties van iedereen te lezen! Dank jullie wel voor het meeleven!

El Calafate was wel even omschakelen.. Wat een boel toeristen! En dan van die echte toeristen.. die met zijn allen uit een bus komen en een hotel bezetten en vervolgens denken dat het stadje van hun is.. Lichte ergernis dus.. Het was ook de eerste keer dat we niet in een hostel zaten, maar in een hosteria, oftewel: herberg. Ook dat viel een beetje tegen. Een hostel is zo veel gezelliger!

Maar goed, de volgende dag waren we uitgerust en keken we door een iets vrolijkere zonnebril.. Het stadje was eigenlijk best leuk en we hadden toch ook wel erg lekker geslapen en het ontbijt was ook dikke prima. En die dag hadden we een rustige dag gepland.. dus tijd om de omgeving maar eens op ons gemakje te gaan verkennen!

We zijn op goed geluk naar het meer gewandeld en er nog aangekomen ook zonder omwegen! Bij het meer wachtte ons een cadeautje: een heleboel flamingo’s! Prachtig om deze dieren zo in het wild te zien.. Nadat we onze lunch op het muurtje aan het water hadden opgegeten, zijn we langs het meer gaan wandelen. En zo loop je dan ineens 12,5 km op je rustige dagje.. Maar wat een mooie wandeling.. en ineens heb je helemaal niet meer het gevoel alsof je in een über toeristisch plaatsje bent! ’s Avonds maar eens een keer geen vlees gegeten, maar een soepje en salade, want elke dag zo veel vlees kan nooit goed voor je zijn.. In ieder geval niet voor onze buikjes.. (ohja, en om niet te gezond te doen.. een heerlijke pannenkoek met aardbeien en chocoladesaus als toetje).

En dan tenslotte waarvoor we hier gekomen waren: de Perito Moreno gletsjer! Dinsdag met een alternative tour hier naartoe gegaan. Dat hield in dat we in het nationaal park nog een wandeling langs het water deden, met uitzicht op de gletsjer. Wel met een erg grote groep, maar dat was ook wel weer grappig: hijgende, zwetende mensen tijdens de beklimming van een klein heuveltje ;) En het was echt een mooie wandeling..
Aangekomen bij de gletsjer kon je via balkons op allerlei plekken uitkijken op de gletsjer. Wauw, wat is dat ding groot zeg! En je hoort zo nu en dan een keiharde donder, alsof het gigantisch onweert. Dan valt er weer een brok ijs naar beneden, het water in.. Soms een relatief klein stuk, maar soms stort ook gewoon een heel stuk van de wand in!
Nadat we de gletsjer van allerlei verschillende plekken hadden bekeken, zijn we nog met een boot naar de gletsjer gevaren. Je komt dan nog dichterbij, op zo’n 300 meter. Dat lijkt ver, maar het voelt echt alsof je er vlak naast vaart. En dichterbij is gevaarlijk, want als er een groot stuk van gletsjer instort, dan veroorzaakt dat een behoorlijk hoge golf. Om er maar niet van te spreken wat er gebeurt als er een brokstuk op de boot valt. En het meer deed al behoorlijk aan de Titanic denken met al die ijsschotsen..
Als toetje brak er vlak voor onze neus nog een heel groot stuk gletsjer af.. Heel bizar om zo’n stuk ijs om te zien vallen en in het water te zien storten!! We beseften ons maar weer even hoe klein we eigenlijk zijn en hoe machtig en groot de natuur kan zijn.. We zijn echt heel blij en dankbaar dat we dit allemaal mogen meemaken! Ik ben onder de indruk… En ik ben benieuwd wat voor natuurwonderen we nog meer gaan zien en beleven!

We gaan nu in ieder geval op weg naar El Chalten, dit keer iets minder ver met de bus, maar een uurtje of 4..

• 19 Maart 2014 - 13:53

Joke:

Wat een prachtig verhaal om te lezen. En het moet inderdaad een zeer bevoorrecht gevoel geven om bij zulke machtige natuurfenomenen te mogen staan. Ook heerlijk te lezen dat jullie ongemerkt van die prachtige lange wandelingen maken en de lunch zittend op een muurtje te midden van de natuur genieten. Blijf naar jullie fijne verhalen en FOTO'S uitkijken. Liefs Joke

• 19 Maart 2014 - 14:06

Femmie:

Wauw! En wat klinkt dit allemaal (behalve de toeristen.. ha ha) heerlijk rustig :) in Flow

• 19 Maart 2014 - 16:43

Gertjan :

Gaaf gaaf gaaf! Wat een belevenissen zeg.

• 19 Maart 2014 - 17:41

Mieke:

Wat een mooi verhaal. Dat de gletser afbreekt komt dat door de kliimaatverandering? Of is dit altijd zo geweest? Mooie foto.s kijk uit naar het volgende verhaal. Warme groet Mieke

• 19 Maart 2014 - 18:06

Els:

Haha, heerlijk omte lezen dat de volgende bestemming alweer op t programma staat. :-) Jullie zien er goed uit! Dus lekker vlees blijven eten ;-) Lekker bruin ook...

• 21 Maart 2014 - 12:18

Joke De Bruin:

De foto's zijn ook weer prachtig

• 21 Maart 2014 - 16:13

Natasja:

Leuk om te lezen en wat een mooie foto's!!!
    Fijn dat jullie zo genieten!

• 22 Maart 2014 - 13:59

Jolijn:

wow wat ontzettend gaaf!!
    Het lijkt me echt heel bijzonder om dat mee te maken!

En gezien jullie zonverbrande hoofden is het ook prachtig weer.

Kan niet beter lijkt me zo.

xx

• 23 Maart 2014 - 09:24

Joke Wisseloo:

He vakantiegangers,
    Wat een avontuur indrukwekkend dit natuurgeweld.

JoJo

• 23 Maart 2014 - 20:12

Jiska:

Herkenbaar ergenis bij toeristen, vooral amerikanen... die zijn t ergste en zo luidruchtig! Je meot pas echt lachen als er een cruiseship wordt opengetrokken wanneer die aan wal gaat: zorg dat je weg bent!
    Ik mag morgen al weer aan t werk.. we kijken terug op een prachtige reis, top culturele dingen bezocht en enorme vriendschap rijker. Hele bijzondere ervaring dit keer, ik ga je nog mailen. Dikke kus van ons beiden en nog heeel veel geluk en avontuur saampjes! Wat een prachtige foto's trouwens!