Letterlijk weer een hoogtepunt: de Nazcalines! - Reisverslag uit Nazca, Peru van Gerhard en Debbie Jansen - WaarBenJij.nu Letterlijk weer een hoogtepunt: de Nazcalines! - Reisverslag uit Nazca, Peru van Gerhard en Debbie Jansen - WaarBenJij.nu

Letterlijk weer een hoogtepunt: de Nazcalines!

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Gerhard en Debbie

29 April 2014 | Peru, Nazca

De laatste lange busrit hebben we inmiddels achter de rug! En wat voor één: 15 uur lang door de bergen, haarspeldbocht na haarspeldbocht en gestegen van 450 meter hoogte tot 3400 meter. En volgens mij zijn we onderweg zelfs nog een hogere berg over geweest. Na een nacht in de bus kwamen we dus behoorlijk uitgeblust in Cuzco aan..

Maar de omweg via Nasca was het absoluut waard geweest. Wat was het gaaf om de Nascalines te zien zeg!! Ik had gedacht dat we in een vliegtuig met minimaal 6 man zouden zitten en veel ook niet goed zouden kunnen zien, maar we mochten met z’n tweeën in een klein cessna vliegtuigje! Super gaaf, alleen al om in zo’n vliegtuigje te vliegen en over de schouder van de (vrouwelijke) piloot mee te kunnen kijken. Het vliegtuigje rammelde en bromde enthousiast en de piloot stuurde ons zonder problemen het luchtruim in, waar we wel flink wat turbulentie hadden. Daar kwam nog bij dat we flink wat bochten maakten en van links naar rechts draaiden, om de Nascalines van alle kanten goed te kunnen zien. Het voelde een beetje alsof we een hele lange achtbaanrit meemaakten. Uiteraard hadden we van te voren gewoon ontbeten, tegen alle adviezen in, want Gerhard en Debbie zonder eten, dat kan niet.. Maar ons ontbijt bleef er netjes in.. Ondertussen gaf de co-piloot goede aanwijzingen om de Nascalines te kunnen spotten en zagen we alle figuren vrijwel direct. Als twee enthousiaste kleuters zaten we met onze neuzen tegen de ruiten van het vliegtuigje breed te grijnzen.. Wat was dat gaaf! Na een half uur vliegen stonden we weer veilig met onze voetjes op de vaste grond na te genieten.. Heel bijzonder om die geheimzinnige tekens zo vanuit de lucht te hebben kunnen zien. Waarna je je nog meer verwondert over het hoe en waarom van deze figuren, die lang geleden door het Nasca volk zijn uitgegraven, zonder moderne techniek, in de hete woestijn, met een ongelofelijke precisie..

Toen we terug kwamen in het hotel, kwamen we erachter dat er iets mis was gegaan met de boeking, we hadden namelijk voor 2 dagen geboekt, maar konden maar 1 nacht blijven: de afgelopen nacht dus. Gelukkig werd er een ander (achteraf beter) hotel voor ons geregeld, en konden we toch nog een nachtje in Nazca blijven.. We hadden namelijk expres bedacht deze keer een hotel met zwembad te nemen, om even lekker bij te kunnen komen. Dus dat hebben we gedaan.. Heerlijk bij het zwembad gezeten, gelezen, gekaart, en een beetje door het stadje gelopen, lekker gegeten en pisco sours gedronken, een Peruaans drankje met veel alcohol en opgeklopt eiwit.. Het klonk ons nogal vies in de oren, maar nadat we van verschillende mensen hadden gehoord dat het toch echt lekker is, hebben we ons eraan gewaagd.. En lekker was het zeker!

Inmiddels zijn onze magen helaas wel wat van slag, maar die zijn eigenlijk sinds Bolivia al een beetje wankel, dus de oorzaak is niet echt duidelijk aan te wijzen. Maar we mogen niet klagen, want het valt me alles mee hoe goed we de afgelopen tijd door zijn gekomen, gezien alles wat we eten en drinken.. En we werken flink aan onze weerstand met alle vitamientjes die we binnen krijgen met fruitsapjes en vers fruit van de plaatselijke markt. Heerlijk al die tropische vruchten! Dat is trouwens niet het enige dat ze verkopen op de markt hier in Cuzco. Denk bijvoorbeeld ook eens aan varkenskoppen en lijven met staart en al, koeiesnuiten, hele kippen, ingewanden van allerlei beesten.. Maar daar hebben we ons maar niet aan gewaagd.. Er is een grens, ook voor ons. En lekkere restaurantjes genoeg hier in Cusco!

• 29 April 2014 - 17:55

Fred:

Gewoon blijven eten en drinken is de beste remedie, soms wat extra alcohol dat dood de bacteriën en maakt de darm weer schoon. Je ziet dat het werkt je kan op een volle maag al in de achtbaan. Gr Fred

• 29 April 2014 - 17:56

Joke:

Wat een prachtig avontuur ook nu weer. Het houdt echt niet op. Hier blijkt wel uit dat jullie heel goed voorbereid aan deze mooie reis zijn begonnen. Er wordt hierdoor geen high light gemist. Geniet van jullie alweer laatste 3 weekjes. Lieve groetjes en kusjes Joke

• 29 April 2014 - 18:22

Mieke:

Wat een heerlijke reizen, wat een mooie verhalen, dit pakken ze jullie nooit meer af. Nog veel plezier.

• 29 April 2014 - 19:24

Joke:

Prachtige luchtfoto's. Het zwembad nodigt uit tot een frisse duik, de varkenskop dient neem ik aan, waar wij de THT datum op de verpakking voor hebben, dus de houdbaarheid/ versheid van het aangeboden vlees of wordt het daar gegeten?

• 29 April 2014 - 19:46

Pap En Mam:

Wat een prachtig verhaal weer! Van genoten! Kus..

• 30 April 2014 - 11:10

J Jansen:

ik zie dat jullie volop genieten,de foto's zien er prachtig uit ik wens jullie nog een fijne reis verder
    groetjes jeannette.

• 30 April 2014 - 21:27

Jiska:

hahaaa Ja die koeiensnuiten verbaasden ons ook erg, vieze mensen die Peruanen! haha. Mooi dat jullie zo genoten hebben van de Nazca's! Proost op de Pisco sour! Leuk zo herkenbaar en dichtbij. XXXX

• 01 Mei 2014 - 08:32

Els:

Klinkt weer goed! Alleen die foto van dat varken.. Hij/zij lijkt nog te lachen! Ik eet nooit meer varkensvlees (ahumm...) Ondertussen ben ik aan het aftellen.. nog 26 dagen en dan nog 37 dagen dat wij mogen vertrekken ;-) Genieten daar!

• 01 Mei 2014 - 12:51

Jolijn:

Gaaf, gaaf, gaaf! Hier hebben we het van tevoren over gehad Deb. Erg leuk! En gelukkig ondanks het heen en weer gezwiep de afbeeldingen ipv het plastic zakje gezien:). Ook leuk om jullie beleving te horen van dezelfde plek als waar me zusje een tijdje terug was. xx

• 09 Mei 2014 - 17:50

JoJo Wisseloo:

Weer een prachtig verhaal. wat een vieze koeikoppen op de markt. Zou ik ook niet eten maar juist leuk om te zien hoe het gaat in een ander land. Gaaf hoor. Nog veel plezier