Lake Titicaca en dan.. op naar Peru! - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Gerhard en Debbie Jansen - WaarBenJij.nu Lake Titicaca en dan.. op naar Peru! - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Gerhard en Debbie Jansen - WaarBenJij.nu

Lake Titicaca en dan.. op naar Peru!

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Gerhard en Debbie

21 April 2014 | Bolivia, Copacabana

Copacabana was een leuk stadje.. Heel toeristisch, dat wel. Echt alles is op toerisme ingesteld. Maar het sfeertje was goed. Het ligt aan het Titicaca meer, wat het een beetje een kustplaatsje maakt. Heel veel hebben we alleen niet van Copacabana gezien. We begonnen inmiddels wel een beetje te merken dat we veel hebben gereisd en weinig rustdagen hebben gehad, zeker de laatste tijd. We waren al best een lange tijd op grote hoogte, en vaak vroeg op, slecht geslapen en lange dagen gemaakt. Dus we hadden vooral behoefte aan bijkomen, in het zonnetje zitten en niet te veel doen. Dus we dachten een paar dagen op 1 plek te blijven, beetje in een hangmat te hangen.. Maargoed.. Gerhard en Debbie en niks doen is vaak een erg lastige combinatie. En jawel: het hostel had maar één nacht plek, dus we besloten de volgende dag al naar Isla del Sol te gaan, een eiland in het Titicaca meer.
Dat is eigenlijk waar de vorige blog geëindigd was. Dus.. iedereen met weinig tijd of zin om te lezen: start hier..

Isla del Sol was heel anders dan we verwacht hadden. Geen idyllisch eilandje, maar 1 grote berg met hotels. En allemaal ezels, omdat er geen auto’s op het eiland zijn. Wel erg leuk en aan de geur van ezelpoep wen je zelfs ook wel.. Het hostel waar we zaten was prima voor elkaar. En ’s avonds was er niks te doen, dus lagen we lekker al om 8 uur op bed. Heerlijk bijgeslapen dus! De volgende dag hebben we de boot gepakt naar het noorden van het eiland en zijn we van het noorden naar het zuiden gelopen. En toen zagen we pas hoe mooi het eiland was! Je komt langs Inca ruïnes die niet zo veel voorstellen, maar vooral het landschap en steeds weer nieuwe kijkjes op het meer waren super mooi. En dat was ook wel fijn, want dan moest je even stil staan en foto’s maken. Geen overbodige luxe op bijna 4000 meter hoogte.. Rond een uur of 3 waren we weer terug bij ons hostel, waarna we een soepje hebben gegeten, gevolgd door een vers visje en een pizza. Toen was het 6 uur en gingen we douchen en op bed nog even kaarten. Tot de stroom uitviel. We hebben het potje nog afgemaakt met hoofdlampjes op, en rond 7 uur zijn we maar weer gaan slapen!

De volgende morgen waren we om 7 uur klaarwakker en zijn we fris en fruitig opgestaan en hebben gewacht tot we met de boot terug konden naar Copacabana. Daar bleek het super druk te zijn, omdat het paasweekend was. De drukte overspoelde ons echt een beetje. Daar hadden we echt geen zin in! Dus toen het hostel op de berg, waar we de eerste nacht hadden gezeten, vol bleek te zitten, hebben we maar snel een busticket gekocht naar Arequipa, Peru. Niet helemaal volgens planning, want we wilden eigenlijk pas de volgende ochtend de bus nemen, omdat we anders pas heel laat in Arequipa aan zouden komen. Maar we besloten dat risico te nemen en snel een hostel te boeken in Arequipa, zodat we in ieder geval niet ’s avonds laat nog op zoek hoefden naar een hostel. Maar goed ook, want het duurde erg lang voordat iedereen klaar was bij de grensovergang naar Peru, dus we misten onze aansluitende bus in Puno, waardoor we daar anderhalf uur moesten wachten op een nieuwe bus (wat ook een wat minder luxe bus bleek te zijn) en toen bleek de busreis van Puno naar Arequipa ook nog eens 7 in plaats van 5 uur te zijn. En eenmaal onderweg vanuit Puno was het donker en begon het te onweren.. En niet zo’n beetje ook! Omdat we een hele tijd langs het Titicacameer reden, zagen we de bliksem steeds inslaan in het water, best angstaanjagend! Maar gelukkig reed de buschauffeur voorzichtig en kwamen we rond 1 uur ’s nachts veilig in Arequipa aan. Daar hebben we samen met 2 Nederlandse meiden die bij ons in de bus zaten, een taxi genomen naar het hostel. En toen konden we rond 2 uur ’s nachts eindelijk in ons bedje kruipen.. En wat voor een bedje.. We hebben heerlijk geslapen! Ook omdat Arequipa weer een stuk lager ligt, zodat we weer normaal kunnen ademen. De kamer was trouwens net een balzaal, zo groot. Dat voelde echt weer eens heel luxe!

De volgende ochtend zijn we Arequipa gaan verkennen en kwamen we erachter dat het een super relaxte stad is. We besloten hier echt onze rust te pakken en lekker niks te gaan doen de komende dagen, behalve op ons gemakje rondsjouwen in de stad en eten en drinken. En dat hebben we (wonder boven wonder) gedaan! Het was Pasen, en bij toeval kwamen we in een Peruaanse kerkdienst terecht, wat heel bijzonder en mooi was om mee te maken.
Verder hebben we eindelijk weer eens echt goede koffie gedronken hier. Dat was een tijd geleden.. pfoe, wat is de koffie slecht in Zuid-Amerika! Maar deze dag was perfect: op een terras heerlijke espresso, terwijl Gerhard met een gelukzalige grijns via de WIFI de 5-1 overwinning van PEC op Ajax in de bekerfinale luisterde op radio 1, en Debbie heerlijk op een muurtje uitkeek over en prachtig plein. Genieten! De dag erna ben ik goed begonnen met een Yoga les in het Spaans en heeft Gerhard een mooi oud muntje gescoord in een antiekzaakje. Verder hebben we een beetje geskyped en gelezen.. vakantie! Morgen staat er nog zo’n dag op de planning, en dan gaan we door naar Nasca.

De tijd gaat echt ontzettend snel! Maar we hebben gelukkig nog een heleboel moois op de planning! We hebben ook al super zin in Cusco en de Machu Pichu, wat ook steeds dichterbij komt. Wordt vervolgd…

• 22 April 2014 - 09:25

Pap En Mam:

Vanavond maar eens rustig lezen :)..
    Mooie foto's!
    En heel fijn om jullie zondag gesproken te hebben!
    Kus en knuffel!!

• 22 April 2014 - 10:23

Els:

Cool om de foto van Gerhard te zien terwijl hij naar PEC-Ajax luistert. Geweldig hoe de tam-tam werkte tijdens deze wedstrijd met al onze vriendjes ;-) Tot snel! x

• 22 April 2014 - 22:33

Joke:

Echt een vakantie om NIET uit te rusten. Jullie gaan wel super snel door. Hoe gaan jullie al die prachtige dingen die jullie zien en de geweldige avonturen die jullie beleven, opslaan en verwerken. Prachtig verhaal weer. Dikke kus Fred en Joke