Hoofdstuk 3: Puerto Madryn - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Gerhard en Debbie Jansen - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 3: Puerto Madryn - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Gerhard en Debbie Jansen - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 3: Puerto Madryn

Door: Debbie

Blijf op de hoogte en volg Gerhard en Debbie

15 Maart 2014 | Argentinië, Puerto Madryn

Dinsdag 11 maart zijn we om ongeveer 9 uur aangekomen in Puerto Madryn, een badplaatsje halverwege Argentinië, bij het schiereiland Peninsula Valdés. Bij aankomst vonden we al vrij snel het hostel dat ons was aangeraden door een stel dat we in het hostel in Buenos Aires hadden ontmoet: El Gualicho. Heerlijk, we konden al op onze kamer, dus lekker de spullen kwijt en douchen. Daarna zijn we naar het strand gelopen, wat heel dichtbij het hostel was. Het was al super lekker weer, dus lekker met de voetjes door het water gelopen, niet vervelend na zo’n lange busreis! We zagen ook gelijk al onze eerste pinguïn, die dobberde vlakbij ons in de zee!

De volgende dag zijn we met een gids naar Peninsula Valdés gegaan. Dit is het natuurgebied waar je zeeleeuwen, zee olifanten, pinguïns en met heel veel geluk ook orka’s kan spotten. We hadden maar een klein groepje, super relaxt, met één ander stel in een gewone personenauto hierheen gereden. Op alle plekken waar we stopten, kregen we gewoon zelf de tijd, dus kon je gewoon op je gemakje rondlopen en beesten spotten. De autorit ernaartoe was nog best lang, maar onderweg hebben we ook al veel gezien: guanaco’s (een soort lama’s), Mara’s (een soort grote konijnen, maar familie van de ratten, die met vier poten tegelijk hupsen), Choiques (een soort struisvogels), en een heleboel (roof)vogels. Later zagen we ook nog een piche (een gordeldier) en een cuis chico (cavia). Pinguïns hebben we deze dag niet heel veel gezien, op de plek waar normaal de pinguïns zitten, zat er nu maar één, waarschijnlijk omdat ze op zoek waren naar eten (oftewel: in zee zaten). Maar die ene die we zagen was wel cool! Hij stak net zo zijn kop uit zijn nest en zat ons heel nieuwsgierig aan te kijken. Daarna kwamen we aan bij het strand, waar we heel veel zeeleeuwen zagen en een paar zee olifanten. Er waren heel veel jonge zeeleeuwen, wat een geweldig mooi schouwspel opleverde. Hier zou je met heel veel geluk ook een orka kunnen zien, maar die hadden blijkbaar geen zin om op zeeleeuwen te jagen nu.. dus die hebben we helaas niet gespot.
Wel een super leuke dag gehad, ook om met zo’n klein groepje op pad te zijn. Het andere stel was Argentijns en met ons kleine beetje Spaans en hun kleine beetje Engels en wat vertaalwerk van de gids hadden we het best gezellig met elkaar. De gids vertelde veel en liet veel zien, dus heel interessant en leuk!

Donderdag hebben we een rustdag gehouden, waarop we lekker hebben gewandeld en op het strand gelegen. En de volgende dag hebben we weer een tour gedaan, toevallig weer met dezelfde mensen en zelfde gids. Nu naar Punta Tombo. Na een flinke autorit met wat onderbrekingen (de gids was een beetje ziek, dus moest af en toe stoppen omdat hij misselijk was), kwamen we aan bij dit natuurgebied, waar het letterlijk stikte van de pinguïns! Langs het pad zag je overal pinguïnnesten, pinguïns die lekker in het zonnetje, of juist in de schaduw lagen of stonden. En ze waren totaal niet bang, dus poseerden rustig voor de foto! Bij de zee aangekomen zagen we ze ook zwemmen en rond waggelen, geweldig! Op de terugweg zijn we gestopt in Rawson. Hier hebben we een boottocht gemaakt op de zee, op zoek naar dolfijnen. En we hebben ze gevonden!! Super cool, hele kleine zwart/witte dolfijnen.

Nu zit ons verblijf in Puerto Madryn er alweer op. De komende 26 uur zijn we onderweg met de bus, eerst naar Rio Gallegos en dan stappen we daar over naar El Calafate, waar we onder andere de Perito Moreno gletsjer gaan bekijken. Zin in!

• 15 Maart 2014 - 16:16

Joke De Bruin:

Gaan gauw lezen, super leuk. Kusjes

• 15 Maart 2014 - 16:18

Fred:

Oke het gaat dus prima met jullie, mooi dat jullie al die dieren kunnen zien maakt maar veel foto"s.

• 15 Maart 2014 - 16:41

Ivar:

Wel veel foto's gemaakt maar dan niet even de moeite nemen om ze hier online te zetten.......
    Lekker is dat ;-)

• 15 Maart 2014 - 16:42

Ivar:

Klinkt allemaal super leuk, geniet ervan!

• 15 Maart 2014 - 18:11

Je Nicht:

Klinkt goed, heerlijk om vanaf mijn bank mee te reizen:-) ik kijk uit naar jullie volgende stop! X

• 15 Maart 2014 - 18:12

Jeannette:

ik wens jullie nog een fijn verblijf toe.(tante) jeannette.

• 15 Maart 2014 - 18:20

Mam En Pap:

Lieve kinderen,
    Fijn dat we op deze manier de reis mee kunnen beleven! Heel bijzonder dat jullie op deze manier van Gods schepping kunnen genieten!
    Debbie, je schrijft lekker leesbaar!

Liefs pap (en mam)

• 15 Maart 2014 - 19:19

Femmie:

Super leuk jullie reisverslagen! Kunnen we mee genieten! Kus

• 15 Maart 2014 - 22:19

Anne-Ruth En Mark:

Leuk om te lezen hoe jullie het hebben!! Kuss ons

• 16 Maart 2014 - 09:30

Mieke:

Wat een belevenis. Je moet wel van busreizen houden haha ben benieuwd naar de foto.s. Vanavond bij 3 op reis jullie ardennen nestje op tv ook zo mooi plekje. Geniet ervan ben benieuwd naar jullie volgende verslag.

• 16 Maart 2014 - 12:57

Els En Arnold:

Wat weer een heerlijk verhaal. Ben nu al benieuwd naar al jullie foto's. Ondanks dat jullie zeiden dat jullie het rustig aan zouden gaan doen, vind ik dat jullie aardig wat reizen.. Busreisje hier, busREIS daar ;-) Kortom, jullie zijn lekker op dreef. Zo ken ik jullie :P Veel plezier en succes met de reis van 26(!) uur. xx

• 16 Maart 2014 - 12:59

Els Em Arnold:

P.S. geweldige foto van Gerhard en zijn vriendje :)

• 16 Maart 2014 - 18:02

Tonnie Goes:

Wat geweldig jullie verhaal en wat heerlijk de natuur de dieren van zo dichtbij te bewonderen.

Ik heb net door de polder gefietst en met een flauw voorjaarszonnetje met kleine lammetjes in de wie en de bommen die uitkomen was ik ook gelukkig ;-)) maar dat kan niet op tegen jullie ervaring.....

ENJOY en ik geniet mee van jullie reisverslag!
    Namaste Tonnie