Bardia National Park - Reisverslag uit Thakurdwara, Nepal van Gerhard en Debbie Jansen - WaarBenJij.nu Bardia National Park - Reisverslag uit Thakurdwara, Nepal van Gerhard en Debbie Jansen - WaarBenJij.nu

Bardia National Park

Blijf op de hoogte en volg Gerhard en Debbie

22 December 2012 | Nepal, Thakurdwara

Het volgende deel van onze reis: Bardia National Park...

Dit ligt in het westen van Nepal, en was 15 uur met de (nacht)bus vanaf Pokhara. Een flinke lange (en hobbelige) zit dus.. Met op de achtergrond vreselijke harde Hindi muziek... pffff.. prettige achtergrond muziek kun je dit niet noemen..

Maargoed.. om een uur of 5 in de ochtend kwamen we aan bij Bardia, waar we werden opgepikt met de jeep en in het donker naar onze lodge werden gereden. Onze eerste kennismaking met het national park! De lodges waren gemaakt zoals de traditionele huizen daar, van modder.. en de wc was ecologisch verantwoord.. een soort van compost wc, waar alles in een diep gat verdween en je dan vervolgens een soort compost/zand overheen moest gooien.. gelukkig waren het wel gewone bedden en waren er wonderbaarlijk weinig insecten! En de lodge was echt wel cool.. gezellige kamer met onze eigen badkamer die elke dag werd schoongemaakt, en we waren de enige gasten, dus we werden als een prins en prinsesje behandeld.. elke dag werd er 3x een heerlijke maaltijd voor ons bereid, en ze hielde rekening met onze enorme magen.. pfoe.. smikkelen!

Na even 2 uurtjes op bed te hebben gelegen, begon ons jungle avontuur.. Met de gids hebben we de dorpjes in de buurt verkend, en vogels gekeken. Wat een compleet ander landschap daar weer zeg, helemaal vlak, en heel veel landbouw. En super groen. En heerlijk warm! Ook hebben we nog bij de olifanten gekeken, niet wilde, maar die worden gebruikt voor de safari's en het werk in de jungle. Ze werden erg goed verzorgd, dat was mooi om te zien! En ze waren heerlijk aan het smikkelen van pakketjes gras met rijst en suiker erin..

De tweede dag zijn we echt de jungle ingegaan, 's ochtends vroeg al vertrokken en de hele dag door de jungle gewandeld. We zagen steeds sporen van tijgers en neushoorns, dus druk aan het spoorzoeken en turen vanuit de torens en andere goede uitkijkpunten.. Ons een weg gebaand door dichte bossen en hoog gras, spannend! We hebben heel veel herten gezien en een otter en zelfs een krokodil van heel dichtbij! Helaas alleen geen neushoorn, en geen tijger..
Na een lange dag in de jungle waren onze magen het enige wat we hoorden grommen.. ;)

Op dag drie gingen we raften op de Karnali rivier, hier hadden we ons enorm op verheugd. Het zou geen wilde raft tocht worden, maar een rustige tocht over de rivier door het park, waar we grote kans zouden hebben om verschillende waterdieren en dieren die kwamen drinken in de rivier te zien (waaronder hopelijk ook een tijger of een neushoorn!). Na een lange tocht met de jeep werd de raft opgepompt en in het water gelaten. We voelden ons wel een beetje decadent, want er waren maar 2 peddels, wij hoefden alleen maar voorin de boot te zitten, mochten helemaal niks doen!
Had ons juist wel leuk geleken om lekker te peddelen!
Maargoed, ons hier maar bij neergelegd en lekker genoten van het zonnetje en het uitzicht.. Maar na ongeveer een half uurtje ontstond het eerste probleempje.. en werd het ons duidelijk waarom er een 3e persoon mee was: de rivier was te ondiep en ze gingen de boot duwen! (het water was ijskoud en de stenen erg glibberig, we voelden ons lichtelijk verwende toeristen..). Gelukkig stapten ze even later weer in en konden we weer verder varen.. Maar dit bleef niet zo.. De volgende keer zijn wij toch ook maar uitgestapt en door het water gaan lopen, omdat de boot niet eens meer vooruit te duwen was..
Na een aantal keer boot in, boot uit, werd besloten dat we echt niet verder konden, en hebben we met onze gids de rest van de tocht te voet afgelegd dwars door de jungle. De boot werd door de andere 2 terug gebracht naar de lodge (ze kwamen 's avonds heel laat aan..)
Het was echt een ongelooflijk lange en vermoeiende tocht, maar wel erg mooi!! Wederom veel herten gezien, een otter en weer onze krokodil (we stapten er letterlijk bijna op!).
Maar helaas dus weer geen tijger en neushoorn en al helemaal geen zoetwaterdolfijn.. Lichtelijk teleurgesteld waren we wel..

Dag 4 hebben we 's ochtends een olifantensafari gedaan. Vanuit een hoge toren konden we op deze enorme beesten stappen. We zaten rug aan rug op een zitje en de bestuurder zat op de nek van de olifant. De olifant luisterde erg goed, de bestuurder had helemaal niks om hem mee te slaan, gelukkig! De olifant stampte flink, dus we werden goed door elkaar geschud, maar wat een ervaring! Dwars door het water, dwars door de dichte bebossing.. (we moesten flink uitkijken voor alle takken!!) En toen ineens... 2 neushoorns!!!!!!!!!!!!!! We konden super vlakbij komen, de olifanten wilden eigenlijk niet meer verder en werden flink zenuwachtig, maar de driver kreeg het voor elkaar nog een klein beetje dichterbij te komen.. tot minder dan 10 meter.. Wat een enorme beesten! Whooo echt zo indrukwekkend!!!

's middags zijn we nog met een jeep de jungle ingeweest, om op plekken te komen waar we nog niet geweest waren. Een heel ander soort jungle zagen we nu, met enorme bomen en termietenbulten..
Op een gegeven moment zagen we hoog in een boom enorme krabsporen van een tijger, dat beest moet zo groot zijn! Helaas ook nu alleen maar herten gezien.. wel ook de grootste hertensoort die in het park leeft, die hadden we nog niet gezien..

Dag 5 was alweer de dag om afscheid te nemen van de jungle.. best lastig, want we hadden het hier erg naar ons zin, de temeratuur en de zon en de mooie natuur en alle vogelgeluiden bevielen ons erg goed! De bus ging gelukkig pas om 4 uur 's middags, dus we hadden nog lekker even wat tijd om rond te lopen en te relaxen en te genieten van het in de jungle zijn.. En toen was het toch echt tijd om de jungle achter ons te laten, met de nachtbus terug naar Kathmandu, weg van de Terai.. op weg naar een nieuw hoofdstuk van onze prachtige reis door Nepal!

• 22 December 2012 - 11:47

Pap En Mam:

Eén woord: WOW!!

Kus van ons....

• 22 December 2012 - 15:05

Fred En Joke:

Wat een mooi avontuur. Fred zegt: Debbie je had je eigen tijger bij je en dan komen er geen, ze kijken wel uit ;) . Ook via sms en chat hadden we al een aantal keer mogen meegenieten, maar zo'n beeldend verslag blijft toch heerlijk om te lezen. Geniet van het stadse in Kathmando en de mooie tempels in de omgeving. Nog een ruime week te gaan, geniet er nog maar van. Kusjes uit nat Montfoort

• 23 December 2012 - 13:13

Gertjan:

Indrukwekkend zeg!

• 26 December 2012 - 23:24

Alie En Erik:

dag gerhard en debbie,als nog een reactie van onze kant,leuk om jullie te volgen we zijn benieuwd naar jullie foto's en verhalen.gerhard voor vandaag gefeliciteerd met je verjaardag je hebt je wandeltalent goed ontwikkeld na de eerste keer italie.geniet nog even en een goede terugreis.groet erik en alie